Eficienţa energetică reprezintă elementul central al tranziţiei Uniunii Europene către o economie eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor şi al îndeplinirii Strategiei 2020 pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.
Tot mai multe autorități locale din Republica Moldova, inclusiv Primăria orașului Orhei, se aliniază acestei strategii prin semnarea Convenției primarilor.
Un domeniu cheie de investiţii în eficienţa energetică îl reprezintă iluminatul stradal, unde nu există doar ocazii majore de reducere semnificativă a consumului de electricitate, ci şi beneficii suplimentare asociate eliminării treptate a tehnologiilor dăunătoare pentru mediu, reducând cheltuielile de întreţinere şi realizând un control de ansamblu mult mai bun asupra iluminatului stradal.
Iluminatul stradal este un serviciu public esenţial furnizat de autorităţile publice la nivel local. Un iluminat bun este esenţial pentru siguranţa rutieră, siguranţa personală şi ambianţa urbană. Iluminatul stradal asigură vizibilitate în întuneric pentru autovehicule, biciclete şi pietoni, reducând astfel numărul accidentelor rutiere. De asemenea, iluminatul stradal facilitează indirect prevenirea infracţiunilor prin sporirea sentimentului de siguranţă personală, precum şi a securităţii proprietăţilor publice şi private adiacente.
De asemenea, efectele iluminatului stradal pot face mai atrăgătoare oraşele şi comunităţile, precum şi centrele comerciale şi culturale, evidenţiind reperele locale atractive sau accentuând atmosfera în cursul unor evenimente publice importante.
Cu toate acestea, multe instalaţii de iluminat stradal sunt depăşite şi, prin urmare, foarte ineficiente. Aceasta conduce la un necesar energetic şi niveluri de întreţinere mai ridicate.
Pentru o serie de autorităţi locale cu sisteme depăşite, iluminatul stradal poate reprezenta până la 30-50% din consumul total de energie al acestora. Odată cu creşterea preţurilor energiei, iluminatul stradal eficient din punct de vedere energetic devine o variantă din ce în ce mai atractivă, care contribuie totodată la securitatea aprovizionării cu energie şi la combaterea schimbărilor climatice.
Cele mai multe costuri provin din exploatarea sistemului de iluminat, nu din investiţia propriu-zisă. Costul total al unei instalaţii tipice de iluminat stradal pe o perioadă de 25 de ani se împarte aproximativ după cum urmează: 85% întreţinere/exploatare (inclusiv alimentare cu electricitate) şi 15% cheltuieli de investiţii. Conform estimărilor realizate de Philips, Europa ar putea economisi 3 miliarde euro pe an din cheltuielile cu energia prin trecerea de la tehnologiile vechi de iluminat stradal la cele noi. Economiile de energie echivalează cu 45 de milioane de barili de petrol sau cu 11 milioane de tone de emisii de CO2.
În general, autorităţile locale, ca deţinători ai străzilor, au datoria legală de a garanta siguranţa rutieră şi trebuie să se asigure că sistemele lor de iluminat respectă diverse norme şi standarde tehnice, ceea ce reprezintă un stimulent major pentru ca autorităţile locale să-şi reînnoiască stocul de instalaţii de iluminat.
Lămpile LED au două avantaje majore: eficienţa energetică şi durata mare de utilizare, care - la circa 50 000 de ore - este de trei până la cinci ori mai mare decât în cazul tehnologiei convenţionale de iluminat. Din perspectiva ciclului de viaţă, cele mai multe costuri legate de iluminatul stradal convenţional provin nu din investiţie în sine, ci din costurile ulterioare instalării (şi anume, cheltuieli cu energia şi întreţinerea). Întrucât o durată de viaţă anticipată mai mare determină reduceri considerabile ale cheltuielilor de întreţinere, costurile iniţiale mai mari ale lămpilor cu LED-uri pot deveni mai avantajoase decât cele ale lămpilor fluorescente tipice în circa şase ani. Sistemele inteligente de control creează un potenţial suplimentar de economisire, deoarece nivelul iluminatului stradal poate fi redus în funcţie de cerinţe, oferind astfel substanţiale economii suplimentare de energie. Sistemele existente vechi sunt mult mai puţin flexibile şi permit doar ca luminile să fie aprinse sau stinse. Lămpile cu LED-uri, în schimb, pot fi controlate cu mare precizie, intensitatea luminii poate fi redusă rapid şi ajustată în mod continuu pentru a crea nivelul de vizibilitate şi senzaţia de siguranţă necesare.
Tehnologiile mai vechi nu se ridică la capacităţile LED-urilor sau ale altor opţiuni mai avansate. În cazul lămpilor cu incandescenţă, 90% din energia consumată generează căldură şi doar 10% se transformă în lumină. Spre deosebire de o lampă cu incandescenţă tradiţională de 100 de waţi, care generează lumină vizibilă la circa 17 lumeni pe watt, lămpile fluorescente compacte (LFC) pot genera între 60 şi 75 de lumeni pe watt, iar lămpile cu LED-uri peste 100 de lumeni pe watt.
Administrația publică locală a orașului Orhei se află în faza de implementare a iluminatului stradal eficient din punct de vedere energetic prin utilizarea lămpilor LED.